De beste dieettips| Af-vallen.nl

Gevarieerd eten

Sommige dieten geven aan dat je door bepaalde soort voeding binnen te krijgen, veel kunt afvallen. Nadeel hierbij is echter dat je met zo'n eenzijdig dieet op den duur een tekort aan voedingsstoffen krijgt, wat weer voor nare bijwerkingen kan zorgen. Hierom is het belangrijk om op te passen met dit soort dieten. Varieer met voedingsstoffen en met eten, drink dus verschillende drankjes, eet verschillende soorten groenten en fruit, maar varieer ook eens met brood, pasta's en rijst!

Diëten houd je ook makkelijker vol door voldoende variatie in je eten aan te brengen. Je geniet van het eten en raakt er niet snel op uitgekeken.

Houd de porties klein

Als je eten opschept, probeer de porties dan klein te houden. Het is hierbij het beste om rustig te eten, en zo nu en dan even je bestek neer te leggen. Praat even wat meer en ga daarna weer verder met eten. Hierdoor zul je merken dat je op den duur minder behoefte hebt aan een vol bord. Rustig eten zorgt er namelijk voor dat je lichaam de tijd heeft om aan te geven dat het vol zit. Als je te snel eet, heeft je lichaam geen tijd om dit aan te geven, en eet je dus teveel ten opzichte van wat je lichaam eigenlijk nodig heeft.

Regelmatig eten

Je moet regelmatig eten, oftewel globaal drie hoofdmaaltijden met maximaal drie tussendoortjes op een dag.

Voldoende drinken

Drink iedere dag voldoende! Ongeveer anderhalve liter drinken is voldoende om je lichaam van voldoende vocht te voorzien. Je lichaam heeft het vocht nodig om alle stoffen in het lichaam af te voeren. Let daarbij ook wel enigszins op wat je drinkt. Zo zijn frisdranken slechter voor je lichaam vanwege de koolhydraten, is koffie niet zo slecht voor je, maar meer dan 2 koppen is wel weer teveel, en zo is water of thee het beste voor je lichaam.

Sla geen eten over

Je lichaam heeft elke maaltijd nodig. Sla je er een over, dan krijgt je lichaam op "verkeerde" momenten trek in eten. Zo krijg je verkeerde voeding binnen, maar raakt ook je lichaam van slag omdat het lichaam niet alle essentiële voedingsstoffen meer binnenkrijgt. Hierdoor kun je problemen met je stofwisseling krijgen. Sla daarom nooit een maaltijd over, drink voldoende gedurende de dag en natuurlijk: beweeg genoeg.

Stel reële doelen op

Bij het afvallen moet je reëel zijn, en de juiste doelen opstellen. Zo blijf je gemotiveerd als je die doelen haalt. Stel je de doelen te streng, dan haal je ze minder snel en demotiveer je jezelf alleen maar. Bij het afvallen is belangrijk dat je niet bij de pakken neer gaat zitten, maar dat je gemotiveerd blijft om te blijven afvallen. Alleen op die manier verlies je genoeg gewicht. Stel je doelen op per dag of per week, en beloon jezelf als je ze haalt. (zie beloning).

Beloningen geven

Geef je zelf een beloning als je een bepaald doel hebt bereikt. Een doel kan een streefgewicht zijn, maar kan ook een afspraak met jezelf zijn om bijvoorbeeld op een verjaardag geen chips/taart te eten. Beloon jezelf uiteraard niet met eten, maar met een boek, kleding of een dagje shoppen!

Na 8 uur eten

Veel mensen willen na acht uur 's avonds niks meer eten, omdat dit niet goed voor je zou zijn. Dit is echter niet zo, want je stofwisseling werkt de hele dag door, en ook nog eens op ongeveer hetzelfde niveau. Wel is het zo dat het laat eten een situatie creëert waarbij je meer tijd tussen de hoofdmaaltijden hebt, en je dus vaker geneigd zult zijn om een tussendoortje op te gaan eten.

Na het eten boodschappen doen

Doe boodschappen altijd met een volle maag, want zo kun je alle verleidingen van de vele lekkernijen weerstaan. Heb je honger en loop je door een supermarkt, dan zie je allerlei lekkere "snelle" snacks en neem je dus sneller ongezondere producten mee richting de kassa.

 
Copyright 2010 - 2017 | af-vallen.nl